Verhuizen is het perfecte moment om op te ruimen

21-02-2024

Wanneer u binnenkort gaat verhuizen, dan is de kans groot dat u een hele hoop spullen tegenkomt waarvan u niet eens meer wist dat u deze nog had. Zo zien we vaak dat de zolder vol ligt met spullen die al jaren niet meer zijn gebruikt en inmiddels bijna verstopt liggen onder een flinke laag stof. Een verhuizing is dan het ideale moment om ook direct op te ruimen, zodat je een stuk minder spullen hoeft mee te nemen naar je nieuwe huis. Hoe u dit het beste kunt aanpakken en wat de voordelen allemaal zijn om direct een grondige reorganisatie te houden binnen uw complete inboedel, vertellen we u aan de hand van een aantal praktische en eenvoudig zelf te volgen stappen.

Waarom eerst opruimen en dan pas verhuizen?

De voornaamste reden om eerst op te ruimen voordat u gaat verhuizen, is omdat het u een hoop tijd, werk en vaak ook geld bespaart. De meeste zolders liggen namelijk vol met spullen die inmiddels verstopt liggen onder een laag stof. Dus waarom zou u deze spullen mee willen nemen naar uw nieuwe woning? Door eerst kritisch te kijken naar wat u wel of niet wilt houden, hoeft u straks maar een deel van uw spullen mee te nemen, waardoor u veel sneller klaar bent. Hoe u dit aanpakt, leggen we u stap voor stap uit.

Zorg dat u op tijd begint

Een verhuizing is een enorme klus. Waar we vaak denken dat we met twee dagen wel klaar zijn, vergeten we even dat er ook weken van voorbereiding zijn, waarin we de verhuisdozen in moeten pakken en tal van andere (praktische) zaken moeten regelen. Het is dus vooral belangrijk dat u op tijd begint met het opruimen van uw spullen. Omdat dit vaak in de avonduren gebeurt, is het ons advies om een week of twee voor de daadwerkelijke verhuisdatum te beginnen. Zo heeft u alle tijd om uw spullen goed uit te zoeken en kunt u nog even nadenken of u iets wel of niet weg wilt gooien.

Maak een eerste selectie

Stel dat uw ouder, schoonouders of misschien u zelf wel gaat verhuizen naar een verzorg- of verpleeghuis, dan heeft u ineens een stuk minder ruimte. Een belangrijke stap is dan om een eerste selectie te maken als het gaat om spullen die u wel of niet kunt of wilt meenemen. Want zo’n selectie geldt natuurlijk niet alleen bij een seniorenverhuizing, maar ook wanneer u ‘normaal’ gaat verhuizen naar een andere woning.

Tijdens deze selectie is het goed om te werken met drie verschillende soorten ‘statussen’; Wat wilt u houden, wat mag weg en waar twijfelt u nog over? De eerste twee zijn duidelijk, alleen de derde is een ander verhaal. Mocht u twijfelen, bedenk dan voor uzelf waar u het nu voor gebruikt en welke toepassing het heeft in de nieuwe woning. Grote kans dat ook dan 80 procent alsnog weg mag.

Verdeel het per ruimte

Iedere woning heeft ontzettend veel spullen. Het is dan dus ook helemaal niet vreemd dat u op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. U doet er dan dus verstandig aan om dit per ruimte te doen. Zo voorkomt u dat u straks spullen weggooit waar u later spijt van krijgt of juist spullen meeneemt die eigenlijk weg hadden gemogen. Verstandiger is dus om dit per ruimte te doen,  zodat u het overzicht bewaard en dus ook niet overhaast een beslissing neemt.

De spullen van de kinderen

Gaat u verhuizen met kinderen? Dan doet u er goed aan om de kinderen hun eigen spullen te laten inpakken, mits ze niet te jong zijn natuurlijk. Uiteraard is het aan de ouders wel de taak met ze mee te denken, maar moeten ze wel zelf bepalen wat ze wel of juist niet mee willen nemen. Je kunt als ouders namelijk wel denken dat iets weggegooid kan worden omdat je kinderen er nooit mee spelen, maar dit kan in de ogen van de kinderen wel compleet anders zijn.

Maak zoveel mogelijk op

Heeft u de voorraadkast nog volstaan met eten, wasmiddel, zeep, shampoo en allerlei andere spullen? Dan is het natuurlijk veel verstandiger om dit eerst allemaal op te maken, voordat u nieuwe spullen haalt. Zo voorkomt u dat u straks onnodig veel extra verhuisdozen gebruikt. Mocht u bang zijn dat u straks geen voorraad meer heeft, dan kunt u deze prima aanvullen, maar zet het dan wel direct in uw nieuwe woning. Zo heeft u het niet onnodig vaak in de hand.

Neem de tijd voor uw emotionele spullen

Een groot deel van de spullen zal weinig tot geen emotionele waarde hebben. De spullen die dit wel hebben, bijvoorbeeld foto’s en andere spullen van dierbaren, moeten natuurlijk extra voorzichtig worden behandeld. Wat met name belangrijk is om goed na te denken over welke waarde bepaalde spullen voor u hebben. Bewaard u iets omdat het van een dierbare is geweest of omdat u er hele fijne herinneringen aan heeft. Mocht dit het geval zijn, dan is het verstandig om er misschien zelfs afstand van te doen. De meeste herinneringen dragen we namelijk bij ons in onze gedachten.

Huur een grote container

Nu u een goede schifting heeft kunnen maken tussen spullen die u wel en niet wilt houden, is het tijd om hier daadwerkelijk afstand van te doen. Spullen die nog prima een tweede leven kunnen krijgen, zijn verstandig om naar de kringloop te brengen. Zo zorgt u er niet alleen voor dat ze een tweede leven krijgen, maar helpt u ook gezinnen die het financieel zwaar hebben. De spullen die weg mogen, kunt u zelf wegbrengen, maar in het geval het ontzettend veel is, doet u er verstandiger aan om een container te huren. Deze wordt keurig voor uw woning geplaatst en vervolgens ook weer opgehaald.

Terug naar overzicht

Waarom A.N. Verhuizers?

  • Scherpe vaste prijzen
  • Offerte binnen 24 uur na taxatie
  • Persoonlijk & professioneel
  • Handig (gratis) verhuispakket!
  • Flexibel, alles is mogelijk
Offerte aanvragen

Alles in huis voor een zorgeloze verhuizing

Arjan Nazari

Eigenaar @ A.N. Verhuizers

Hoi, ik ben Arjan!

Samen met mijn team help ik u graag om uw verhuizing van A-Z soepel te laten verlopen.

Heeft u een vraag of wilt u graag wat meer informatie? Stuur dan gerust een berichtje via Whatsapp.

Ik probeer dan zo snel mogelijk op uw bericht te reageren!