Wat moet ik regelen als ik ga verhuizen?

15-02-2024

Wat moet ik regelen als ik ga verhuizen? Een vraag die natuurlijk heel logisch is. Verhuizen is namelijk niet iets wat we regelmatig doen. Omdat er bij een verhuizing het nodige komt kijken, is het wel belangrijk dat u de juiste voorbereidingen treft. Niet alleen rondom de verhuizing zelf, maar ook in de periode die daarop volgt. Eenvoudige zaken zoals het veranderen van uw adresgegevens is vaak iets dat lang niet altijd gebeurt. Om er voor te zorgen dat uw verhuizing van A tot Z soepel verloopt, hebben wij een handige stappenplan voor u gemaakt, waarmee u ervan verzekerd bent dat dit gaat lukken.

Maak een goede planning

Wanneer het gaat om een particuliere verhuizing, dan is het belangrijk dat u een goede planning maakt. Hierbij moet u denken aan de hulp die u eventueel inschakelt, zowel vrienden, familie als een verhuisbedrijf en overige zaken die u denkt nodig te hebben bij het verhuizen van uw volledige inboedel van A naar B. Zo is het belangrijk om voortijdig een aanhangwagen of bus te huren en ook vast nat te denken over een verhuislift. Vooral wanneer er bepaalde spullen, zoals bijvoorbeeld een wasmachine van de eerste of tweede verdieping naar beneden moeten worden gehaald, kan het zijn dat u hiervoor een lift nodig heeft.

Schakel hulp in

Een verhuizing kunt u niet alleen. Daarom heeft u twee opties. Zo kunt u ervoor kiezen om onze verhuizers in te schakelen, die u zowel kunnen ondersteunen als de volledige verhuizing uit handen kunnen nemen, maar kunt u er ook voor kiezen om dit samen met vrienden of familie te doen. De uiteindelijke hulp die u kiest, is natuurlijk helemaal aan uzelf.

Zorg voor verhuisdozen

Wanneer u gaat verhuizen, dan zult u verstelt staan van de hoeveelheid spullen die u door het hele huis nog heeft liggen. Om ervoor te zorgen dat alles keurig netjes ingepakt kan worden, zijn goede en vooral ook voldoende verhuizen ontzettend belangrijk. Een logische vraag is dan ook hoeveel verhuisdozen heb je nodig? Ons advies is om gemiddeld tussen de 30 en 40 dozen te hebben, zodat u in ieder geval weet dat u alles mee kunt krijgen, in ieder geval het kleine spul.

Ruim direct op

Als u toch gaat verhuizen, is het verstandig om direct van de gelegenheid gebruik te maken om uw woning op te ruimen. Hoe fijn is het als u straks met maar een deel van uw inboedel over kunt naar de nieuwe woning? De kans dat de zolder namelijk vol staat met spullen waarvan u niet eens meer wist dat u deze nog had, is vrij groot, weten we uit eigen ervaring. Regelmatig komen wij woningen tegen, waarbij we meer dan de helft van de spullen mogen weggooien, simpelweg omdat het niet meer wordt gebruikt.

Het is daarbij even afhankelijk van de hoeveelheid spullen die u wilt weggooien of het verstandiger is om een container voor de woning te laten plaatsen of dat u alles zelf afvoert met een aanhangwagen of bus.

Breng de kosten in kaart

Wat kost een verhuizing? Een vraag die eigenlijk afhankelijk is van meerdere factoren. Kies je ervoor om alles uit te besteden aan ons, dan bent u qua kosten misschien wel wat meer kwijt, maar zorgt dit wel voor een hele hoop rust. Door te kiezen voor een professioneel verhuisbedrijf, weet u namelijk zeker dat alles gaat zoals u dit voor ogen heeft. Wilt u alles zelf doen, dan kan dat natuurlijk ook.

Overigens bieden wij u ook de mogelijkheid om één of meerdere verhuizers in te schakelen, die u en uw team kunnen ondersteunen. Het is dus afhankelijk van wat u allemaal nodig heeft. Heeft u zelf de beschikking over een aanhangwagen of bus, hoever is de nieuwe woning van de oude en welk gereedschap heeft u nodig? Wil u weten wat het kost als wij u hierin ondersteunen? Vraag dan geheel vrijblijvend een offerte op.

Maak een taakverdeling

Om alles goed te laten verlopen, is duidelijke planning ontzettend belangrijk. Je zit er namelijk niet op te wachten dat je straks met veel te veel mensen aan het verhuizen bent. De kans dat je elkaar dan in de weg loopt, is vrij groot. Ons advies is daarom om te kiezen voor een beperkt aantal mensen, waarbij iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid heeft en u de boel coördineert.

Zaken die u moet regelen bij een verhuizing zijn bijvoorbeeld het aanwijzen wie wat doet, zowel in de oude als nieuwe woning, maar ook waar wat moet worden neergezet. U zult zien, dat wanneer u de dag van het verhuizen de taken goed verdeeld en iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt, alles een stuk prettiger verloopt. Voor de meeste mensen is verhuizen ook geen dagelijkse kost, onderschat het dus niet.

Regel de praktische zaken

Nadat alles is gelukt en uw volledige inboedel van A naar B is verhuisd, is het tijd om even gezellig wat te drinken met elkaar. Natuurlijk is het ook belangrijk dat u tussendoor zorgt voor koffie, thee en wat lekkers, maar is een gezellig afsluiting van de dag wel op z’n plaats. Nadat dit is gedaan, zijn er nog een aantal praktische zaken die u moet regelen als u gaat verhuizen of in dit geval al bent verhuisd:

Pas uw adres aan

Allereerst is het belangrijk om uw verhuizing door te geven in het BRP(Basisregistratie Personen). Vervolgens zullen de instanties op de hoogte worden gesteld en zal het adres ook daar waar nodig worden aangepast. Omdat dit niet in alle gevallen gebeurt, is het wel zaak om uw adres ook zelf te wijzigen. Dit kan vaak gemakkelijk online, maar moet wel worden geregeld binnen een week na de verhuizing.

Energiecontract en waterstanden

Wat u ook moet regelen na uw verhuizing, is uw energiecontract en de waterstanden. Uw energiecontract kunt u in de meeste gevallen probleemloos overzetten naar uw nieuwe adres. Betreft de waterstanden is het belangrijk om deze door te geven, zodat ze weten wat  de juiste stand is op het moment dat u de woning betrekt.

Internet en tv

Als u de exacte datum van verhuizing weet, dan kunt u uw provider prima alvast op de hoogte brengen van uw verhuizing. Even afhankelijk van of ze ook dekking bieden op uw nieuwe locatie, kan het zijn dat er een monteur langs moet komen om alles aan te sluiten. Om te voorkomen dat u lange tijd zonder zit, kunt u dit beter voor uw verhuizing regelen.

Verzekeringen

Het laatste en zeker niet onbelangrijkste wat u moet regelen na uw verhuizing, is het aanpassen van uw verzekering. Wanneer u een woning koopt, dan is zowel een opstal- als inboedelverzekering belangrijk. Huurt u de woning, dan geldt alleen een inboedelverzekering. Houdt u er wel rekening mee dat de hoogte van uw dekking aangepast wordt op de nieuwe waarde. Voor een opstalverzekering zal dit zijn op basis van de WOZ-waarde.

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken

Wij weten als geen ander hoeveel stress en zorgen een verhuizing met zich mee kan brengen. Daarom denken wij graag met u mee. Zo heeft u bij ons de keuze om uw volledige verhuizing door ons te laten regelen, maar kunt u ook één of meerdere extra handjes inhuren die u en de rest van uw ‘team’ kunnen aansturen en waar nodig voorzien van tips. Het is daarom verstandig om gewoon eens vrijblijvend samen met ons te kijken naar de opties, want we kunnen u verzekeren dat de prijs die u bij ons betaalt, u reuze zal meevallen.

Terug naar overzicht

Waarom A.N. Verhuizers?

  • Scherpe vaste prijzen
  • Offerte binnen 24 uur na taxatie
  • Persoonlijk & professioneel
  • Handig (gratis) verhuispakket!
  • Flexibel, alles is mogelijk
Offerte aanvragen

Alles in huis voor een zorgeloze verhuizing

Arjan Nazari

Eigenaar @ A.N. Verhuizers

Hoi, ik ben Arjan!

Samen met mijn team help ik u graag om uw verhuizing van A-Z soepel te laten verlopen.

Heeft u een vraag of wilt u graag wat meer informatie? Stuur dan gerust een berichtje via Whatsapp.

Ik probeer dan zo snel mogelijk op uw bericht te reageren!