Wanneer beginnen met inpakken verhuizen

11-03-2024

Verhuizen is en blijft natuurlijk altijd spannend en brengt vaak ook de nodige stress met zich mee. De meubels zijn vaak niet de grootste uitdaging, maar wel het inpakken van alle keukengerei, bedlinnen en allerlei andere kleine spullen in huis. Maar wat is nu het geschikte moment om te beginnen met het inpakken van uw spullen voordat u gaat verhuizen? Het is natuurlijk niet bepaald praktisch op het moment dat u een week voor de verhuizing begint met inpakken, u de volledige keuken inventaris als in verhuisdozen heeft gedaan en er geen koffiekopje meer in de kast staat. Daarom hebben wij een aantal handige tips voor u en vertellen we u stap voor stap hoe u dit het beste kunt doen.

Voor u begint met inpakken

Voordat u daadwerkelijk begint met inpakken van uw spullen, is het belangrijk om eerst een aantal zaken duidelijk te hebben. Om namelijk te kunnen bepalen wanneer u begint, is het handig te weten hoeveel spullen u heeft en hoeveel tijd u heeft om alles in te kunnen pakken. Daarom hebben we de belangrijkste punten voor u op een rijtje gezet:

Hoeveel spullen heeft u?

Afhankelijk van hoeveel spullen u heeft, kan het zijn dat het verstandig is om al weken voor de daadwerkelijke verhuisdatum te beginnen met het inpakken van uw verhuisdozen. Daarbij is het wel verstandig om eerst een plan te maken en niet willekeurig van kamer naar kamer te gaan. Begin bijvoorbeeld met het inpakken van spullen die u weinig tot niet gebruikt en wacht met de veelgebruikte spullen tot het laatste moment. Vaak moet u toch nog een aantal keren terug naar uw oude woning om schoon te maken en de laatste spullen op te halen.

De afstand naar uw nieuwe woning

Op het moment dat u verhuist naar de andere kant van de stad, dan is het eenvoudiger om een keer extra heen en weer te rijden, dan wanneer u naar de andere kant van het land gaat. Stel dat u naar de andere kant van het land verhuist, dan heeft u vaak meer tijd nodig, dan wanneer u binnen dezelfde stad blijft. Binnen uw eigen stad kunt u namelijk gerust een keer extra rijden, wat niet verstandig is op het moment dat u van Amsterdam naar Arnhem verhuist.

Planning en beschikbare tijd

Op tijd beginnen met het inpakken van uw spullen is natuurlijk fijn, maar dan moet daar de tijd wel voor zijn. Vooral als u een fulltime baan heeft en daarnaast ook een gezin met jonge kinderen, is vrije tijd vaak schaars. Logisch is het dan dat u een stuk eerder begint, dan iemand die parttime werkt en dus meerdere dagen per week vrij is. Zorg er daarom voor dat u voor uzelf een planning maakt en de tijd die u heeft, ook zo goed mogelijk gebruikt.

Hoeveel hulp heeft u?

Het is nogal een verschil of u alles alleen moet inpakken of dat u hulp heeft. Stel dat u kinderen heeft, dan kunt u hen rustig laten helpen bij het inpakken van hun eigen spullen. Ons advies is daarbij wel dat u als volwassene nog even een laatste check doet, zodat u zeker weet dat ze alles hebben ingepakt. Op basis van eventuele hulp kunt u vaak een goede inschatting maken hoeveel tijd u nodig heeft. Stel dat er meerdere mensen zijn die u willen en kunnen helpen, dan is het vaak zo geregeld.

Hoe gestrest bent u?

Bent u een echte controlefreak? Begin dan op tijd met het inpakken van al uw spullen. Dit geeft u een stuk meer rust, weten we uit ervaring. Zo heeft u rustig alle tijd om spullen uit te zoeken en op die manier in te pakken zoals u dat graag wilt. Waar de een de dozen zo heeft ingepakt, neemt de ander hier alle tijd voor. Maakt dit u niets uit, dan kunt u dit ook gerust in de week voorafgaand aan de verhuizing doen.

Tips om het juiste moment te bepalen

Goed voorbereid op het inpakken van uw spullen? Dan is het tijd om het juiste moment te bepalen. Alles begint met het maken van een schema. Bepaal hoeveel tijd u denkt nodig te hebben om alles in te pakken, zodat u op basis daarvan een schema per kamer kunt maken. Zo weet u namelijk precies hoeveel tijd u ongeveer nodig heeft per kamer. Belangrijk is wel om te beginnen met spullen die u niet zo vaak gebruikt. Deze spullen heeft u namelijk toch niet nodig en kunnen dus prima een aantal weken voor het verhuizen worden ingepakt. Om een beetje structuur te houden, is het verstandig om kamer voor kamer in te pakken, zodat u het overzicht niet verliest. Vindt u het toch lastig om te bepalen hoe u dit het beste kunt aanpakken? Dan kunnen wij u ook helpen en samen verhuizen. Zo helpen wij u niet alleen fysiek, maar denken we ook graag met u mee over wat wel of niet verstandig is om te doen.

Terug naar overzicht

Waarom A.N. Verhuizers?

  • Scherpe vaste prijzen
  • Offerte binnen 24 uur na taxatie
  • Persoonlijk & professioneel
  • Handig (gratis) verhuispakket!
  • Flexibel, alles is mogelijk
Offerte aanvragen

Alles in huis voor een zorgeloze verhuizing

Arjan Nazari

Eigenaar @ A.N. Verhuizers

Hoi, ik ben Arjan!

Samen met mijn team help ik u graag om uw verhuizing van A-Z soepel te laten verlopen.

Heeft u een vraag of wilt u graag wat meer informatie? Stuur dan gerust een berichtje via Whatsapp.

Ik probeer dan zo snel mogelijk op uw bericht te reageren!