Verhuizen brengt veel administratieve rompslomp met zich mee. We kunnen ons dus heel goed voorstellen dat u er niet op zit te wachten om ook alle instanties te moeten informeren over uw nieuwe adres. Natuurlijk ontkomt u er niet aan om bepaalde bedrijven wel zelf aan te schrijven, maar gelukkig gaat een groot deel ook helemaal vanzelf. Hoewel u hier natuurlijk wel een wijziging voor moet doorgeven, gaat de rest allemaal vanzelf.
Omdat we toch vaak merken dat er de nodige onduidelijkheid is over welke instanties uw nieuwe adres nu wel of juist niet doorkrijgen, is het goed om dit eens stap voor stap door te lopen. U wilt natuurlijk niet per ongeluk een belangrijke brief missen, waardoor u misschien wel een afspraak mist. Ondanks dat de nieuwe bewoners van uw oude adres vaak alles keurig doorgeven, kan het zo zijn dat er een keer iets bij inschiet. Des te belangrijker dus om dit zelf te regelen.
Op het moment dat u gaat verhuizen naar een nieuwe woning, krijgt u vanzelfsprekend ook een ander adres. Wanneer u zich inschrijft in uw nieuwe gemeente, dan wordt uw adres automatisch doorgegeven aan het BRP, wat beter bekendstaat als Basisregistratie Personen. De BRP deelt vervolgens uw nieuwe adres met verschillende overheidsinstanties en hoeft u dit dus zelf niet te doen. Instanties die het BRP raadplegen voor nieuwe adresgegevens zijn:
Zo hoeft u deze instanties dus niet zelf te benaderen om uw adreswijziging door te geven. Wat altijd wel even verstandig is, is om te kijken of de wijzigingen na verloop van tijd ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Log bijvoorbeeld met uw DigiD in bij de Belastingdienst, zodat u kunt controleren of het nieuwe adres is aangepast en of deze ook daadwerkelijk klopt.
Naast bovengenoemde instanties zijn er ook bedrijven en instanties die de BRP niet kunnen raadplegen en waarbij u dus zelf verantwoordelijk bent voor het aanpassen van uw adres. Het is daarbij wel verstandig om dit pas te doen op het moment dat u ook daadwerkelijk bent verhuisd, met uitzondering van uw televisie en internet verbinding. Vaak heeft uw provider even nodig om het signaal om te zetten, zodat u straks ook op uw nieuwe adres internet en televisie heeft. Hoe dit precies werkt, kunnen ze u uiteraard allemaal uitleggen. Bedrijven en instanties die u zelf moet informeren zijn:
Het is wel belangrijk dat u hier de tijd voor neemt en dit ook goed beurt. Zo heeft u bijvoorbeeld in bepaalde gevallen recht op verlof tijdens uw verhuizing, wat een ideaal moment is om even een uurtje door te lopen en een lijstje te maken met personen en bedrijven die uw nieuwe adres moeten weten.
Tijdens een verhuizing komt er een hele hoop op u af. Van het inpakken van verhuisdozen tot het regelen van misschien wel een verhuisbedrijf dat u komt helpen. Logisch dus dat u niet direct denkt aan de manier waarop u straks uw nieuwe adres kunt doorgeven. Gelukkig zijn wij er om u te helpen. Naast dat wij u volledig kunnen ontzien bij zowel een particuliere verhuizing als een zakelijke verhuizing, helpen we u ook graag met een aantal handige tips om uw nieuwe adres gemakkelijk en snel door te kunnen geven aan alles en iedereen die dit moet weten:
Arjan Nazari
Eigenaar @ A.N. Verhuizers