Wat is de ingangsdatum van uw inboedelverzekering op het nieuwe adres?

08-04-2024

Wanneer u een huur of koopwoning heeft, dan is het belangrijk dat u hiervoor een inboedelverzekering afsluit. In tegenstelling tot waar een opstalverzekering verplicht is als u een woning heeft gekocht, geldt dit voor een inboedelverzekering nu. Belangrijk is natuurlijk wel om deze af te sluiten, mocht u te maken krijgen van schade door uzelf of anderen. Deze verzekering zorgt er namelijk voor dat de schade die voortkomt uit bijvoorbeeld brand, diefstal of andere onvoorziene omstandigheden wordt gedekt. Maar hoe zit het eigenlijk op het moment dat u gaat verhuizen, wat is dan de juiste ingangsdatum van de inboedelverzekering op het nieuwe adres?

Het belang van het aanpassen van uw inboedelverzekering

Gaat u verhuizen of bent u net verhuisd, dan is het wel belangrijk dat u dit tijdig doorgeeft aan uw verzekeraar. Uiteraard kan het ook zijn dat u kiest voor een nieuwe verzekering, maar daarover vertellen we u later meer. Het aanpassen van uw adres kan op verschillende manieren en is afhankelijk van uw verzekeraar. Zo kan dit bij de een gemakkelijk via een formulier op de website en kunt u het bij de ander gemakkelijk en snel in uw account zelf aanpassen. Belangrijk is wel om de voorwaarden even te controleren, aangezien er ook verzekeraars zijn die gedurende de periode van verhuizen, op beide adressen gedurende een bepaalde periode dekking bieden. Belangrijk is wel dat u de verhuizing tijdig doorgeeft en niet pas maanden nadat u in uw nieuwe woning woont. De kans bestaat dan namelijk dat u geen recht heeft op een schadevergoeding op het moment dat u een schade claimt.

Wanneer sluit u een nieuwe inboedelverzekering af?

Het kan voorkomen dat het noodzakelijk is om een nieuwe inboedelverzekering af te sluiten vanaf het moment dat u uw nieuwe woning betrekt. Wat we bijvoorbeeld vaak zien, is dat wanneer er een flinke upgrade is van de huisraad, dit veel meer waarde vertegenwoordigt. De huidige verzekering is dan vaak niet voldoende om deze waarde te kunnen dekken, waardoor u genoodzaakt bent een overstap te maken. Dit kan overigens vaak prima bij dezelfde verzekeraar. Handig is alleen wel om ook even rond te kijken bij wat andere verzekeraars en de prijzen en dekking met elkaar te vergelijken.

Wat als ik mijn spullen tijdelijk op wil slaan

Stel dat u een woning heeft gekocht, maar u kunt hier niet direct in, maar moet uw oude woning al wel verlaten, dan is het handig dat u uw spullen ergens op kunt slaan. Gelukkig bieden veel verhuisbedrijven, waaronder ook AN verhuizers u de mogelijkheid om naast het regelen van de verhuizing, ook optioneel te kiezen voor een inboedelopslag. Uiteraard bent u hier volledig vrij in om hiervoor te kiezen en kan het ook zijn dat u dit liever zelf regelt. Stel dat u een vriend of familielid heeft die nog wel een plek in de schuur heeft, dan is dit natuurlijk een veel voordelige optie. Het enige waar u dan wel rekening mee moet houden, is of uw spullen dan wel verzekerd zijn. De kans dat de waarde van uw inboedel de totale dekking van de inboedelverzekering van de persoon waar u uw spullen tijdelijk mag stallen, flink laat overstijgen, is vrij groot. Zorg er dus voor dat u dit van tevoren goed controleert.

Checklist voor het aanpassen van uw inboedelverzekering

Nu u precies weet waar u allemaal rekening mee moet houden, is het wel belangrijk dat u alles op de juiste manier doet. Daarom hebben we een eenvoudige checklist gemaakt, die u kunt gebruiken bij het aanpassen van uw inboedelverzekering. De datum is namelijk van belang, maar ook de dekking en tal van andere zaken moet over worden nagedacht.

Tijdstip van aanpassen

Om ervoor te zorgen dat u zeker weet dat uw inboedel gedekt is op uw nieuwe adres, is het verstandig om dit een dag voor de verhuizing door te geven. Op het moment dat u namelijk contact opneemt met uw verzekeraar, bieden ze u vaak de mogelijkheid om gedurende een bepaalde periode van enkele dagen tot een maand, de spullen op beide adressen te verzekeren. Zo hoeft u zich dus geen zorgen te maken op het moment dat er een vaas in uw nieuwe woning kapot valt.

Vraag om een bevestiging

Het aanpassen van uw verzekering gaat in de meeste gevallen wel goed. Toch is het wel belangrijk om te vragen om een bevestiging. Stel dat er dan iets niet goed is gegaan, dan heeft u wel het bewijs dat u uw verzekeraar tijdig in kennis heeft gesteld van deze verhuizing.

Premie en dekking

Het laatste waar u goed over na moet denken, is de premie en dekking die u straks wilt gaan betalen. U kunt namelijk kiezen voor een bepaalde dekking, die uiteindelijk bepaalt hoeveel u krijgt uitgekeerd bij schade. Stel dat uw inboedel een totale waarde vertegenwoordigt van 50.000 euro en u besluit deze te verzekeren tegen een bedrag van maximaal 25.000 euro, dan kan het zijn dat u bij een flinke brand maar een deel van de kosten vergoed krijgt. U kunt er dus beter voor kiezen om uw dekking wat hoger te zetten, zodat u zeker weet dat u goed bent gedekt bij schade, dan dat u straks voor een deel zelf voor de kosten op moet draaien.

Terug naar overzicht

Waarom A.N. Verhuizers?

  • Scherpe vaste prijzen
  • Offerte binnen 24 uur na taxatie
  • Persoonlijk & professioneel
  • Handig (gratis) verhuispakket!
  • Flexibel, alles is mogelijk
Offerte aanvragen

Alles in huis voor een zorgeloze verhuizing

Arjan Nazari

Eigenaar @ A.N. Verhuizers

Hoi, ik ben Arjan!

Samen met mijn team help ik u graag om uw verhuizing van A-Z soepel te laten verlopen.

Heeft u een vraag of wilt u graag wat meer informatie? Stuur dan gerust een berichtje via Whatsapp.

Ik probeer dan zo snel mogelijk op uw bericht te reageren!