Staat er binnenkort een verhuizing op de plannen, dan komt er natuurlijk een hoop op u af. Van het regelen van vervoer tot het inpakken van alle dozen, verhuizen is en blijft een flinke klus. Gelukkig zijn wij er om u te helpen. Zo kunnen wij u niet alleen helpen met behulp van onze samen verhuizen service, maar voorzien we u ook graag van advies als het gaat om allerlei administratieve zaken.
Naast het feit dat u natuurlijk uw spullen van A naar B moet zien te verhuizen, is het ook belangrijk om rekening te houden met zaken zoals uw gemeentelijke belastingen. Omdat we vaak merken dat hier de nodige vragen over zijn, willen we u graag stap voor stap uitleggen hoe dit in de praktijk werkt. Want hoe zit het nu eigenlijk, gaat u hetzelfde betalen, misschien wel minder of zelf meer? Hoe dit precies zit, leggen we u aan de hand van een aantal voorbeelden allemaal uit. Zo weet u precies waar u rekening mee moet houden en ook wat u zelf moet regelen om ervoor te zorgen dat alles goed gaat.
Voor we u precies vertellen hoe het zit met alle gemeentelijke belastingen, is het goed eerst eens te kijken wat dit precies inhoudt. Gemeentelijke belastingen zijn belastingen die door de lokale overheid worden geheven om de kosten van de gemeente te dekken. Deze kosten kunnen onder andere betrekking hebben op openbare voorzieningen, infrastructuur, veiligheid en sociale voorzieningen. Voorbeelden van gemeentelijke belastingen zijn de onroerendezaakbelasting (OZB), rioolheffing en afvalstoffenheffing.
Vraagt u zich af hoe de hoogte van deze gemeentelijke belastingen wordt berekend? Dan is het goed om de verschillende factoren die hier een rol in spelen te bekijken. Allereerst is de waarde van je woning en ook het aantal personen in uw huis samen met het beleid van de gemeente bepalend voor de uiteindelijke hoogte. De waarde van uw woning wordt vaak gedaan op basis van de WOZ-waarde. Deze waarde wordt vastgesteld op basis van de locatie en ook de grootte van de woning. Dit wordt gedaan door de gemeente.
Als u gaat verhuizen, zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden met betrekking tot gemeentelijke belastingen. Allereerst is het belangrijk om uw verhuizing door te geven aan de gemeente waar u naartoe gaat verhuizen. Dit kunt u vaak online regelen via de website van de gemeente. Dit is dus in vergelijking met jaren geleden zo geregeld. Wat ook belangrijk is, is dat het kan zijn dat u voor uw oude woning nog een aanslag gemeentelijke belasting ontvangt. Deze aanslag is gebaseerd op het aantal dagen dat u nog in deze gemeente heeft gewoond. Het is dus wel de bedoeling dat u deze aanslag betaald. Zo kan het dus voorkomen dat u in het eerste jaar een deel van de gemeentelijke belastingen aan uw oude gemeente moet betalen en een deel aan de nieuwe gemeente waarin u woont.
Sommige mensen komen in aanmerking voor uitzonderingen of vrijstellingen op gemeentelijke belastingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen met een laag inkomen of bepaalde sociale groepen. Het is dus verstandig om, in het geval u op dit moment ook vrijstelling heeft, dit ook tijdig kenbaar te maken bij de nieuwe gemeente waarin u komt te wonen. Dit voorkomt dat dingen straks langs elkaar heen lopen en u in eerste instantie wel een aanslag krijgt die u moet betalen.
Als we kijken naar het aantal verschillende gemeentelijke belastingen, dan zijn dit er in de basis drie, de onroerendezaakbelasting (OZB), rioolheffing en afvalstoffenheffing.
De OZB is een belasting die eigenaren of gebruikers van onroerende zaken moeten betalen aan hun gemeente. De hoogte van de OZB wordt bepaald door de waarde van de onroerende zaak en het tarief dat de gemeente hanteert. Goed om te weten, is dat deze belasting alleen geldt voor huizen en bedrijfspanden en dus niet voor grond. De OZB wordt berekend aan de hand van de WOZ-waarde van het pand. Wat goed is om te weten, is dat de hoogte van de OZB per gemeente kan verschillen. Dit is een tarief dat wordt uitgedrukt als percentage van de WOZ-waarde. Dus stel dat het tarief in uw gemeente 0.2% is en de WOZ waarde van uw woning is 300.000 euro, dan betaalt u aan onroerendezaakbelasting per jaar 600 euro.
Afvalstoffenheffing is een belasting die wordt geheven voor het ophalen en verwerken van afval. Er zijn verschillende systemen die gebruikt kunnen worden bij het berekenen van de afvalstoffenheffing. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een tarief per huishouden of per volume afval. Bent u van plan om te verhuizen of wil u meer informatie over de afvalstoffenheffing? Neem dan contact op met de gemeente waarin u woont. Zij kunnen u voorzien van de juiste informatie en tarieven.
Rioolheffing is een belasting die wordt geheven door gemeenten om de kosten van het rioolsysteem te dekken. Met deze belasting worden onderhoud, reparaties en verbeteringen aan het riool bekostigd. De hoogte van de rioolheffing wordt bepaald op basis van verschillende factoren, zoals de grootte van het perceel, het waterverbruik en de aard van het gebruik (particulier of bedrijfsmatig). Ook hier geldt dat hier dus een verandering in kan zijn op het moment dat u gaat verhuizen naar een andere gemeente.
Terug naar overzicht
Arjan Nazari
Eigenaar @ A.N. Verhuizers